herkesin katılımına açık başlıktır. sinemanın, videonun, müziğin ve daha birçok sanatın en temel öğelerinden biri olan kurgu üzerine düşündüren ve bilgileri listeleyen kategoridir.
- sekans: kurgu programlarının değişmeyen arayüz elemanıdır. zaman çizgisi üzerinde (timeline) proje dosyasının, video ve ses kanallarının, materyallerin (ripple) sıralanması, kesilmesi için kullanılır. aynı zamanda filmin anlamlı ilk büyük parçasıdır. çekim, plan, sekans. bunun yanında videoyu çıkış (export, render, encode) almak için kullanılır. Bu nedenle proje dosyasının en değerli parçasıdır. Projeyi açarken gerekli video ayarları, çözünürlük, kare sayısı, görüntü taraması (progressive/interlaced) ve kanalları (track) belirlerken kullanılır.
her gün bir kurgu terimi
- çıkış: sık kullanılan adıyla export. proje dosyasının bir uzantı ile istenen formata dönüştürülmesidir. mpeg, avi, h264, mp4, wav, mp3 gibi. bunun yanında tek bir bireysel kare (frame) için jpeg seçeneği de birçok kurgu programında bulunur. amaçlarına göre temel olarak 2 export vardır. ilk export 'önizleme' için düşük kalitede çıkartılan dosyadır. bunun nedeni çıkışın zamanından ve diskte kaplayacağı boyuttan tasarruf etmek. tabi ön izlemenin geçerli olması için, 4:3 ve 16:9 gibi oranlamalara dikkat edilmesi gerekir. Diğeri ise, yayına hazır materyal olan export. Burada artık tüm yüksek kalite seçenekleri kullanılır.
atlamalı kesme: Sahnenin içinde bir zaman diliminin atlandığı hissinin verilmesidir. Sıçrama adıyla da bilinir. Bu yöntemi ilk keşfeden Melies kazara keşfetmiş ve bu yöntemle görüntü hileleri uygulanabileceğini fark etmiştir. 30 derece kuralına göre aynı sahneye ait peşpeşe eklenmiş iki çekim arasında 30 derecelik kamera açısı uzaklığı bulunması gerekiyor. Bu yöntemin yanında ölçek değiştirme de yapılabilir. Amatör kamerayla çekilmiş ve kurgulanmamış video hissi yaratır. Aksiyon sahnelerde tempoyu yükseltebilir. Uzun süren bir işlemin sadece önemli anlarını gösterip sahneyi eskilterek hızlandırabilir. Karakterin aceleciliğini dağınık algısını ve ruh durumunu yansıtmaya
- flash: 1 karelik beyaz efekti. fotoğraf çekme, patlama ve zaman atlaması sağlamak için kullanılır.
- insert: devamlılığı korumak adına konuyla ilgili/sahne ya da mizansen de olabilir başka bir görüntüyü detayı eklemek.
örneğin, masada 2 kişi arasında bir konuşma var. farklı çekimlerde görüntü tam uyuşmuyor ve atlama var. (jump cut) ya da anlamı kırmak için açı değiştirmek gerekiyor. işte masadan ya da masanın arkasındaki duvardan, pencereden varsa tablodan görüntü alınır. Bu iki temel görüntünün arasına eklenir. Böylelikle hiçbir sorun olmadan film akar gider.
örneğin, masada 2 kişi arasında bir konuşma var. farklı çekimlerde görüntü tam uyuşmuyor ve atlama var. (jump cut) ya da anlamı kırmak için açı değiştirmek gerekiyor. işte masadan ya da masanın arkasındaki duvardan, pencereden varsa tablodan görüntü alınır. Bu iki temel görüntünün arasına eklenir. Böylelikle hiçbir sorun olmadan film akar gider.
- çapraz silinme (cross dissolve/cross-fade): kurguda en sık kullanılan geçişlerden biridir. hem işlevi hem de kullanım alanı açısından. işlev bakımından gözü yormayan hatta algılanmayan geçişe izin verir, genelde 1sn ile standart kullanımı vardır. teknik işlevi de devamlılık, renk, çerçeve vs. sorunu olan 2 çekimi birbirine bağlar. özellikle, tv programları, haber montajları, fragmanlarda sık kullanılır. az öncede bahsettiğimiz gibi algılanmaması kıymetli yapıyor. ama bazı sanatsal kullanımlarda, zaman geçişi etkisi, boyut/mekan bozulması gibi yerlerde yumuşak bir geçiş olması ile görsellik olarak kullanılıyor.
mesela, yatakta uyuyan çocuğun rüyasına geçiş yaparken hiçbir efekt bilmiyorsanız en basit olarak cross atabilirsiniz. hata değildir. uygun bir zamanlama ve keyifli bir ses efekti ya da müzik değişimi ile sahneyi basit+etkili bir şekilde devam ettirirsiniz. cross'un siyaha kapanmadan farkı, görüntüler aralıksız devam eder. yani tempo sürdürülmüş olur.
ayrıca (bkz: graphic match) geçişinin de tamamlayıcı efektidir.
mesela, yatakta uyuyan çocuğun rüyasına geçiş yaparken hiçbir efekt bilmiyorsanız en basit olarak cross atabilirsiniz. hata değildir. uygun bir zamanlama ve keyifli bir ses efekti ya da müzik değişimi ile sahneyi basit+etkili bir şekilde devam ettirirsiniz. cross'un siyaha kapanmadan farkı, görüntüler aralıksız devam eder. yani tempo sürdürülmüş olur.
ayrıca (bkz: graphic match) geçişinin de tamamlayıcı efektidir.
(bkz: Asenkron)
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?